Man ana??

My photo
Semaikan ISLAM di HATI, Tanamkan IMAN nan SUCI, Bajai Taqwa setia hari, Berbuahla BAHAGIA HAKIKI.

Wednesday, December 30, 2009

Maher Zain~Open Your Eyes~

0 comments
stop the music at the bottom of this page if you want to play the video below...syukran

video

Open Your Eyes

Look around yourselves
Can't you see this wonder
Spreaded infront of you
The clouds floating by
The skies are clear and blue
Planets in the orbits
The moon and the sun
Such perfect harmony

Let's start question in ourselves
Isn't this proof enough for us
Or are we so blind
To push it all aside..
No..

We just have to
Open our eyes, our hearts, and minds
If we just look bright to see the signs
We can't keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way
(Allah..)
Guide us every single day..
(Allah..)
Keep us close to You
Until the end of time..

Look inside yourselves
Such a perfect order
Hiding in yourselves
Running in your veins
What about anger love and pain
And all the things you're feeling
Can you touch them with your hand?
So are they really there?

Lets start question in ourselves
Isn't this proof enough for us?
Or are we so blind
To push it all aside..?
No..

We just have to
Open our eyes, our hearts, and minds
If we just look bright to see the signs
We can't keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way
(Allah..)
Guide us every single day..
(Allah..)
Keep us close to You
Until the end of time..

When a baby's born
So helpless and weak
And you're watching him growing..
So why deny
Whats in front of your eyes
The biggest miracle of life..

We just have to
Open our eyes, our hearts, and minds
If we just look quiet we'll see the signs
We can't keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way
(Allah..)
Guide us every single day..
(Allah..)
Keep us close to You
Until the end of time..

Open your eyes and hearts and minds
If you just look bright to see the signs
We can't keep hiding from the truth
Let it take us by surprise
Take us in the best way
(Allah..)
Guide us every single day..
(Allah..)
Keep us close to You
Until the end of time..

Allah..
You created everything
We belong to You
Ya Robb we raise our hands
Forever we thank You..
الحمد الله
Alhamdulillah..

Awesome!
beautiful lyrics with beautiful melody.


"He has created man: He has imparted unto him articulate thought and speech. [At His behest] the sun and the moon run their appointed courses; the stars and the trees prostrate themselves [before Him]. And the skies has He raised high, and has devised [for all things] a measure, so that you [too, O men,] might never transgress the measure [of what is right]: weigh, therefore, [your deeds] with equity, and cut not the measure short!" (55:3-9)

"It is Allah Who created everything in the best of form…It is He Who created and perfected all things." (32:7,87:2)'

Tuesday, December 29, 2009

Apakah azam anda??

1 comments

Dengan nama ALLAH yang MAHA PEMURAH lagi MAHA PENGASIH….

Dah tiba masa nyer saya kembali ke bumi UITM..31 disember 2009 saya akan balik ke kolej dan 4 Januari kelas sudah bermula..FSKM tunggu kedatangan ku!!..

Semoga sahabat-sahabat,rakan-rakan, kawan-kawan dan tidak lupa pensyarah-pensyarah membawa azam baru dalam tahun Islam..dan mungkin ada azam yang ditunda ke tahun ini..apa-apa pun kita berdoa semua perbuatan, pekerjaan dan apa saja yang dilakukanditerima olehNYA dan hendaklah bermatlamatkan ALLAH..

InsyaALLAH..manisnya ukhwah, manisnya pekerjaan, manisnya pembelajaran,manisnya langkah-langkah kita jika kita ingin menuju redhoNYA..subhanaALLAH…..

Mari kita sama-sama membuat anjakan paradigma dimana yang negatif kepada positif dan positif kepada lebih positif....sebagai Mahasiswa seharusnya tidak terlintas untuk melakukan hijrah songsang dimana positif kepada negatif....walaupun realitinya berlaku....mari sama-sama kita jadi pemimpin sesama kita...^ ^



4n?t/ ô`tB zNn=ór& ¼çmygô_ur ¬! uqèdur Ö`Å¡øtèC ÿ¼ã&s#sù ¼çnãô_r& yYÏã ¾ÏmÎn/u Ÿwur ì$öqyz öNÎgøŠn=tæ Ÿwur öNèd tbqçRtøts

(Apa Yang kamu katakan itu tidaklah benar) bahkan sesiapa Yang menyerahkan dirinya kepada Allah (mematuhi perintahNya) sedang ia pula berusaha supaya baik amalannya, maka ia akan beroleh pahalanya di sisi Tuhannya dan tidaklah ada kebimbangan (dari berlakunya kejadian Yang tidak baik) terhadap mereka, dan mereka pula tidak akan berdukacita.

Al-Baqarah ayat-112


PERGILAH GELITA, HADIRLAH CAHAYA


Thursday, December 24, 2009

I'm SLAVEOFALLAH!!

0 comments
You look at me and call me oppressed,
Simply because of the way I'm dressed.

You know me not for what's inside,
You judge the clothing I wear with pride.

My body's not for your eyes to hold,
You must speak to my mind, not my feminine mould.

I'm an individual, I'm no mans slave,
It's Allah's pleasure that I only crave,

I have a voice so I will be heard,
For in my heart I carry His word,

" O ye women, wrap close your cloak,
So you won't be bothered by ignorant folk",

Man doesn't tell me to dress this way,
It's a Law from God that I obey,

Oppressed is something I'm truly NOT,
For liberation is what I've got,

It was given to me many years ago,
With the right to prosper, the right to grow,

I can climb moutains or cross the seas,
Expand my mind in all degrees,

For God Himself gave us LIBERTY,
When He sent Islam,
To You and Me!

rose Pictures, Images and Photos


Jika mereka sibuk mencari cinta, Biarlah kita sibuk mencari iman.

Jika mereka sibuk mencari pasangan, biarlah kita sibuk mencari keredhaan.

Jika mereka menangis kerana kecewa bercinta, biarlah kita menangis kerana mengenang dosa-dosa lama.
Jika mereka cintakan kemanusiaan, Biarlah kita penuh cinta pada Tuhan.

Jika mereka mendambakan kehidupan duniawi, Kita dambakanlah ukhrawi.

Wednesday, December 23, 2009

Kisah Rasulullah S.A.W sebagai pengajaran

0 comments

1) Kalau ada pakaian yang koyak, Rasulullah menampalnya sendiri tanpa perlu menyuruh isterinya. Beliau juga memerah susu kambing untuk keperluan keluarga mahupun untuk dijual.

2) Setiap kali pulang ke rumah, bila dilihat tiada makanan yang sudah siap di masak untuk dimakan, sambil tersenyum baginda menyinsing lengan bajunya untuk membantu isterinya di dapur. Sayidatina 'Aisyah menceritakan 'Kalau Nabi berada di rumah, beliau selalu membantu urusan rumahtangga.

3) Jika mendengar azan, beliau cepat-cepat berangkat ke masjid, dan cepat-cepat pula kembali sesudah selesai sembahyang.'

4) Pernah baginda pulang pada waktu pagi. Tentulah baginda teramat lapar waktu itu. Tetapi dilihatnya tiada apa pun yang ada untuk sarapan. Yang mentah pun tidak ada kerana Sayidatina 'Aisyah belum ke pasar. Maka Nabi bertanya, 'Belum ada sarapan ya Khumaira?' (Khumaira adalah panggilan mesra untuk Sayidatina 'Aisyah yang bererti 'Wahai yang kemerah-merahan' ) Aisyah menjawab dengan agak serba salah, 'Belum ada apa-apa wahai Rasulullah.' Rasulullah lantas berkata, 'Jika begitu aku puasa saja hari ini.' tanpa sedikit tergambar rasa kesal di raut wajah baginda.

5) Sebaliknya baginda sangat marah tatkala melihat seorang suami sedang memukul isterinya. Rasulullah menegur, 'Mengapa engkau memukul isterimu?' Lantas soalan itu dijawab dengan agak gementar, 'Isteriku sangat keras kepala! Sudah diberi nasihat dia tetap degil juga, jadi aku pukul lah dia.' 'Aku tidak bertanyakan alasanmu,' sahut Nabi s. a. w. 'Aku menanyakan mengapa engkau memukul teman tidurmu dan ibu kepada anak-anakmu? '

6) Pernah baginda bersabda, 'sebaik-baik lelaki adalah yang paling baik,kasih dan lemah lembut terhadap isterinya.' Prihatin, sabar dan tawadhuknya baginda dalam menjadi ketua keluarga langsung tidak sedikitpun menjejaskan kedudukannya sebagai pemimpin umat.

7) Pada suatu ketika baginda menjadi imam solat. Dilihat oleh para sahabat,pergerakan baginda antara satu rukun ke satu rukun yang lain amat sukar sekali. Dan mereka mendengar bunyi menggerutup seolah-olah sendi-sendi pada tubuh baginda yang mulia itu bergeser antara satu sama lain.

Sayidina Umar yang tidak tahan melihat keadaan baginda itu langsung bertanya setelah selesai bersembahyang, 'Ya Rasulullah, kami melihat seolah-olah tuan menanggung penderitaan yang amat berat, tuan sakitkah ya Rasulullah?' 'Tidak, ya Umar. Alhamdulillah, aku sihat dan segar.'

'Ya Rasulullah.. .mengapa setiap kali tuan menggerakkan tubuh, kami mendengar seolah-olah sendi bergeselan di tubuh tuan? Kami yakin engkau sedang sakit...' desak Umar penuh cemas. Akhirnya Rasulullah mengangkat jubahnya. Para sahabat amat terkejut. Perut baginda yang kempis, kelihatan dililiti sehelai kain yang berisi batu kerikil, buat untuk menahan rasa lapar baginda. Batu-batu kecil itulah yang menimbulkan bunyi-bunyi halus setiap kali bergeraknya tubuh baginda.

'Ya Rasulullah! Adakah bila tuan menyatakan lapar dan tidak punya makanan kami tidak akan mendapatkannya buat tuan?' Lalu baginda menjawab dengan lembut, 'Tidak para sahabatku. Aku tahu, apa pun akan engkau korbankan demi Rasulmu. Tetapi apakah akan aku jawab di hadapan ALLAH nanti, apabila aku sebagai pemimpin, menjadi beban kepada umatnya?' 'Biarlah kelaparan ini sebagai hadiah ALLAH buatku, agar umatku kelak tidak ada yang kelaparan di dunia ini lebih-lebih lagi tiada yang kelaparan di Akhirat kelak.'

8) Baginda pernah tanpa rasa canggung sedikitpun makan di sebelah seorang tua yang dipenuhi kudis, miskin dan kotor.

9) Hanya diam dan bersabar bila kain rida'nya direntap dengan kasar oleh seorang Arab Badwi hingga berbekas merah di lehernya. Dan dengan penuh rasa kehambaan baginda membasuh tempat yang dikencing si Badwi di dalam masjid sebelum menegur dengan lembut perbuatan itu.

10) Kecintaannya yang tinggi terhadap ALLAH swt dan rasa kehambaan yang sudah sebati dalam diri Rasulullah saw menolak sama sekali rasa ke tuanan.

11) Seolah-olah anugerah kemuliaan dari ALLAH langsung tidak dijadikan sebab untuknya merasa lebih dari yang lain, ketika di depan ramai mahupun dalam keseorangan.

12) Pintu Syurga telah terbuka seluas-luasnya untuk baginda, baginda masih lagi berdiri di waktu-waktu sepi malam hari, terus-menerus beribadah hinggakan pernah baginda terjatuh lantaran kakinya sudah bengkak-bengkak.

13) Fizikalnya sudah tidak mampu menanggung kemahuan jiwanya yang tinggi.Bila ditanya oleh Sayidatina 'Aisyah, 'Ya Rasulullah, bukankah engaku telah dijamin Syurga? Mengapa engkau masih bersusah payah begini?' Jawab baginda dengan lunak, 'Ya 'Aisyah, bukankah aku ini hanyalah seorang hamba? Sesungguhnya aku ingin menjadi hamba-Nya yang bersyukur.'

Rasulullah s. a. w. bersabda,'SAMPAIKAN LAH PESANKU WALAUPUN SEPOTONG AYAT.

Sunday, December 20, 2009

KPO(Kursus Pengurusan Organisasi) VS Result (";)

0 comments

Alhamdulillah kursus KPO baru habs pada 13 Disember di Pusat Latihan UITM,Kampung Gajah,PErak…saya pi melancong ke perak plak selepas melancong ke Kedah…berjalan sakan saya cuti nie….seronok ade, penat ade, geram pun ade heheeh…….

Dalam kursus ini peserta dilatih bagaimanan untuk mengurus organisasi yang akan dipimpin…sebanyak 12 persatuan dimana MT persatuan aje yang turut serta dan termasuk SMF (seketeriat Mahasiswa Fakulti) baru..SMF lama mejadi fasilatator kitaorang….diorang ade yang sempoi,serious, pendiam(diam2 ubi berisi), pandai buat lawak dan macam-macam lagi perangai diorang….

Dua penceramah dijemput iaitu ustaz dari CiTU, Ustaz Mohd Nor Mamat (gambar atas) dan pensyarah juga merupakan mantan YDP Perindu, En Meer Zhar Farouk b. Amin Razc(gambar bawah)..banyak input diberi oleh..Saya tertarik dengan soalan yang ditanyakan oleh salah seorang peserta kepda penceramah iaitu “seorang pemimpin boleh menjadi ketua, tetapi seorang ketua tidak semestinya boleh menjadi pemimpin…first-first saya pun keliru..lepas diberi penerangan Alhamdulillah faham la juga..pemimpin bermaksud memimpin sesebuah organisasi ke destinasi atau kearah matlamat yang sama (matlamat yang rasional dan tidak bercanggah dengan fitrah manusia yang berlandaskan syarak)..tetapi ketua tidak semesti nya berjaya memimpin orang bawahan nya..

Sebelum kita menjadi pemimpin kepada sesuatu kumpulan, keluarga atau masyarakat dan Negara..pertamanya kita mesti menjadi pemimpin kepada diri kita sendiri..dimana Berjaya mengatur hidup kita dengan cemerlangnya..solat tak tinggal, boleh menghormati orang, boleh memegang amanah dan sebagainya…

Seorang pemimpin mestilah seimbang dari segi IQi dan EQi dan SQi…(Intelek dan Emosi dan Spiritual Qualiti) ..”i” merujuk kepada iman,ihsan, Islam dan ilmu….IQ dan EQ tidak mencukupi untuk menjadi pemimpi yang versatile atau MANTOP…sebagai contoh JOSH W.BUSH….IQ dan EQ die bagus dan excellent untuk merancang strategik, menahan segala tomahan orang dan menguruskan organisai bawahan dia. Tetapi segala rancangan die kebanyakan nyer merosakkan atau memusnahkan orang lain…sebab itulah “i” penting supaya setiap rancangan yagn kita kendalikan dapat diterima dengan baik oleh ramai orang…yang berlandaskan syariah ISLAM

Selai itu, untuk menjadi seorang pemimpin yang bagus, sentiasa lah mengambil sikap yang positif daripada orang lain walaupun secara keseluruhan nya sikap orang tersebut buruk..contoh yang sama BUSH…kita boleh amik sikap posotif die iaitu biajk merancang dan tahan dengan tomahan luar..dengan itu sedikit sebanyak sikap kepimpinan dalam diri kita akan bertambah dengan sikap yang positif.

Dalam keletihan menjalani kursus tue…huh!!keputusan result keluar pada 10 Dicember 2009….tapi saya tak tgk pun….tp yang menjadi saya tenteram, tak takut, n relax(hehehe) ialah kata-kata dari seorag insan yang bergelar pensyarah juga merupakn mantan Penasihat Sekiteriat Mahasiswa Fakulti,Pn Aida..(gambar atas pertama dari kiri)..Pn Aida ckp kita nie ibarat roda…kdg2 dibawah dan kdg2 diatas,,…rugi la klu seseorg yang sentiasa berada diatas…Pn Aida ceritakan pengalaman hidup die….die risau kerana apa yang die inginkan sentiasa dapat, takut satu masa dia mendapat kegagalan yang berat....pendekkan cerita…die cakap jgn risau klu kita hadapi kegagalan kerana ALLAH saje nak uji hambaNYA.dan ALLAH rindu dan mahukan hambanya sentiasa merayu dan meminta pada Nya..subahannALLAH…menangis saya dengar part Pn Aida ckp macm tue…Pn Aida ckp ag…kdg-kadang kita rasa cemburu , kenapa orang india, cina dan non-Muslim…senang dapat kejayaan…satu reason dieorg berusaha, tp orang ISLAM juga berusaha…satu sebab ag…ALLAH tak perlu dengar rintihan atau suara daripada hambanya yang non-MUSLIM,,,tgk betapa sayang nye ALLAH pada hamba2 nya..ketika kita lupa padaNYA, DIA sentiasa ingat pada kita…

Waallahualam…..sekian

Lagu Tema KPO
Island In the Sun-WEEZER

hip hip
hip hip
hip hip
hip hip

When you’re on a holiday
You can’t find the words to say
All the things that come to you
And I wanna feel it too

On an island in the sun
We’ll be playing and having fun
And it makes me feel so fine
I can’t control my brain

hip hip
hip hip

When you’re on a golden sea
You don’t need no memory
Just a place to call your own
As we drift into the zone

On an island in the sun
We’ll be playing and having fun
And it makes me feel so fine
I can’t control my brain

We’ll run away together
We’ll spend some time forever
We’ll never feel bad anymore

hip hip
hip hip
hip hip

On an island in the sun
We’ll be playing and having fun
And it makes me feel so fine
I can’t control my brain

We’ll run away together
We’ll spend some time forever
We’ll never feel bad anymore

Hip Hip

(hip hip)
We’ll never feel bad anymore
(hip hip)
no no
(hip hip)
We'll never feel bad anymore
(hip hip)
no no
(hip hip)
We'll never feel bad anymore
(hip hip)
(hip hip)
No No
(hip hip)
We'll never feel bad anymore

(hip hip)
No No

no no

GN..(";)

 

My Soul Copyright © 2008 Black Brown Art Template by Ipiet's Blogger Template