Man ana??

My photo
Semaikan ISLAM di HATI, Tanamkan IMAN nan SUCI, Bajai Taqwa setia hari, Berbuahla BAHAGIA HAKIKI.

Friday, December 10, 2010

Nak buat Maksiat? boleh aje penuhi dulu syarat berikut...

0 comments

"Jika kamu mahu menerima lima syarat dan mampu melaksanakannya, maka boleh kamu melakukan maksiat."

Begitulah kata-kata Ibrahim bin Adham apabila diminta nasihat oleh seorang lelaki yang gemar melakukan maksiat. Lelaki itu kelihatan teruja dan bertanya, "Apakah syarat-syarat itu, wahai Aba Ishak?"

1. Jika kamu bermaksiat kepada Allah, jangan kamu makan rezekinya. Mendengar itu dia mengernyitkan kening seraya berkata, "Dari mana aku mahu makan? Bukankah semua yang ada di bumi ini rezeki Allah? "Ya!" tegas Ibrahim bin Adham. "Kalau kamu sudah memahaminya, masih mampukah memakan rezekinya, sedangkan kamu selalu berkeinginan melanggar larangan-Nya?"


2. Kalau mahu bermaksiat, jangan tinggal di bumiNya. Syarat ini membuat lelaki itu tergamam. Ibrahim kembali berkata kepadanya, "Wahai Abdullah, fikirkanlah, apakah kamu layak memakan rezeki-Nya dan tinggal di bumi-Nya, sedangkan kamu melanggar segala larangan-Nya?"


3. Kalau kamu masih mahu bermaksiat, carilah tempat tersembunyi yang tidak dapat terlihat olehNya. Lelaki itu kembali terperanjat dan berkata, "Wahai Ibrahim, nasihat apa yang kam beri ini? Mana mungkin Allah tidak melihat kita!" "Ya, kalau memang yakin demikian, apakah kamu masih berkeinginan melakukan maksiat?" kata Ibrahim. Lelaki itu mengangguk dan meminta syarat yang keempat.


4. "Kalau malaikat maut datang hendak mencabut rohmu, katakanlah kepadanya, 'Ketepikan kematianku dulu. Aku masih mahu bertaubat dan melakukan amal soleh'. Kemudian lelaki itu menggelengkan kepala dan segera tersedar, "Wahai Ibrahim, mana mungkin malaikat maut akan memenuhi permintaanku." "Wahai Abdullah, kalau kamu sudah meyakini bahawa kamu tidak boleh menunda dan mengundurkan datangnya kematianmu, lalu bagaimana engkau boleh lari dari kemurkaan Allah?"


5. Kalau malaikat Zabaniyah datang hendak mengiringmu ke api neraka di hari kiamat nanti, jangan engkau ikut bersamanya." Perkataan tersebut membuat lelaki itu insaf. Dia berkata, "Wahai Aba Ishak, sudah pasti malaikat itu tidak membiarkan aku menolak kehendaknya." Dia tidak tahan lagi mendengar perkataan Ibrahim. Air matanya bercucuran. "Mulai saat ini akut bertaubat kepada Allah." katanya sambil teresak-esak


~Ya ALLAH lindungi lah hati hambamu ini dari perkara yang sia-sia, penuhilah hati ini dengan semangat juang untuk agamaMU, jika ENGKAU mentakdirkan aku mati Ya ALLAH matikan aku di dalam kalangan para syuhada yang memperjuangkan agamaMU.~

Monday, November 15, 2010

~Memilih Sahabat~

3 comments
Sekadar gambar hiasan..

Pesanan al-Qamah (seorang sahabat Rasulullah saw) kepada anaknya:

Pertama, pilihlah sahabat yang suka melindungi sahabatnya, dia adalah hiasan diri kita dan jika kita dalam kekurangan nafkah, dia suka mencukupi keperluan.

Kedua, pilihlah seorang sahabat yang apabila engkau menghulurkan tangan untuk memberikan jasa baik atau bantuanmu, dia suka menerima dengan rasa terharu, jikalau ia melihat kebaikan yang ada pada dirimu, dia suka menghitung-hitungkan (menyebutnya).

Ketiga, pilihlah seorang sahabat yang apabila engkau menghulurkan tangan untuk memberikan jasa baik atau bantuanmu, ia suka menerima dengan rasa terharu dan dianggap sangat berguna, dan jika ia mengetahui mengenai keburukan dirimu ia suka menutupinya.

Keempat, pilihlah sahabat yang jikalau engkau meminta sesuatu daripadanya, pasti ia memberi, jikalau engkau diam, dia mula menyapamu dulu dan jika ada sesuatu kesukaran dan kesedihan yang menimpa dirimu, dia suka membantu dan meringankanmu serta menghiburkanmu.

Kelima, sahabat yang jikalau engkau berkata, ia suka membenarkan ucapan dan bukan selalu mempercayainya saja. Jikalau engkau mengemukakan sesuatu persoalan yang berat dia suka mengusahakannya dan jika engkau berselisih dengannya, dia suka mengalah untuk kepentinganmu.

Dalam memilih sahabat kita hendaklah memilih sahabat yang baik agar
segala matlamat dan hasrat untuk memperjuangkan Islam dapat dilaksanakan
bersama-sama sahabat yang mulia.

Tuesday, October 26, 2010

Michael Jackson dibunuh untuk sekat Islam berkembang

1 comments
Saya dapat email dari kekandaku Noor Syazana Ismail Basha...sekadar pengajaran, ikhtibar dan perkongsian dan baca sampai habis

"Michael Jackson dibunuh untuk sekat Islam berkembang"
Kongsi
pada Sab pukul 12.05 ptg

Konspirasi Kematian Michael Jackson

Michael Jackson (MJ) adalah seorang manusia yang sangat penyayang. Banyak hartanya yang telah dihabiskan dalam membantu dan menyokong gerakan-gerakan amal seperti Afrika Amerika, mangsa AIDS, mangsa dera kanak-kanak dan bermacam-macam lagi.

Walaupun dah berbuat pelbagai kebaikan, MJ masih gagal mencari ketenangan hati. Dia cumalah seorang budak yang terperangkap di dalam badan seorang lelaki. Impiannya adalah untuk menjadi budak kecil selama-lamanya. Impian ini ditambah pula dengan sejarahnya didera semasa kecil menyebabkan dia membina Neverland, tempat untuk seluruh kanak-kanak di dunia bermain dan gembira di situ.

Sila baca artikel ini sepenuhnya untuk membaca tentang konspirasi pembunuhan Michael Jackson.

Namun MJ telah membuat satu keputusan yang bakal memberikan impak yang sangat besar di dalam hidupnya. Melihat kehidupan dan ketenangan yang dimiliki oleh abangnya (Jermaine) setelah memeluk Islam, MJ telah membuat satu kenyataan gempar di satu press conference pada tahun 1989.

“Saya telah melihat Islam di dalam abang saya, saya telah membaca buku tentang Islam dan suatu hari nanti saya mahu rasakan ketenangan dan keamanan Islam itu“.

Sejak kenyataan itu hidup MJ tidak sama seperti dahulu lagi. Dituduh berasmara dengan kanak-kanak, ditambah dengan pandangan-pandangan negatif daripada media Amerika Syarikat, membuatkan MJ berada di tahap tertekan. Semua ini dilakukan agar peminat-peminat MJ melihatnya sebagai satu ikon yang gagal seterusnya membuatkan influence MJ berkurangan.

Melarikan diri daripada tekanan pihak Media USA, MJ telah tinggal di England selama beberapa tahun. Di England, MJ berkawan rapat dengan Yusof Islam, Dari Yusof Islam, MJ belajar serba sedikit tentang Islam. Malah semasa di England, MJ telah berkawan rapat dengan seorang pencipta lagu, Zain Bhika yang telah menciptakan lagu “Give Thanks To Allah” khas untuk dinyanyikan oleh MJ bila-bila masa dia bersedia.

Semasa kes asmaranya dengan kanak-kanak dijalankan, MJ telah melarikan diri dan menetap di Bahrain. Di sana dia menjadi tetamu khas kepada anak Sultan Bahrain. Di sinilah MJ mula mendalami Islam. MJ belajar sembahyang, baca Al-Quran dan macam-macam lagi selama 3 tahun.

Akhirnya pada November 2008, MJ pulang ke Los Angeles dan membuat majlis memeluk Islam secara rasmi di rumah kawan karibnya. Pada December 2008, MJ telah pun pergi menunaikan haji bersama Sultan Bahrain dan anaknya.

Untuk konsert terakhirnya, MJ mempunyai agenda yang tersendiri. Dia memaklumkan yang ini adalah konsert terakhirnya dan berhasrat untuk mengumumkan yang dia adalah seorang Muslim. Malah MJ juga mahu menyanyikan lagu Give Thanks to Allah pada konsertnya tersebut bersama Yusof Islam. Sebab itulah MJ memilih London sebagai tempat konsert terakhirnya bukannya di USA kerana takutkan pihak berkuasa USA.

Pada 12.30 25 June, MJ memeluk managernya dan mengucapkan selamat malam. MJ berkata ” Selepas berlatih selama 2 bulan akhirnya saya dah bersedia untuk konsert ini”.. Selepas melambaikan tangan dan mengucapkan selamat malam, MJ pun pulang ke hotel. Tapi kira-kira jam 2.26 pagi, MJ didapat telah meninggal dunia..

Semasa 911 dihubungi, banyak soalan yang ditanya seolah-olah mereka tak tahu siapa itu MJ dan di mana MJ berada. Nampaknya ada pihak yang cuba melengahkan masa bantuan tiba. Tambah pelik bila pihak hospital mengatakan hasil autopsy hanya boleh diperolehi selepas 2 bulan sedangkan teknologi sekarang dah bertambah canggih.

Oleh kerana itu, keluarga MJ telah pun mengupah private doktor untuk membuat autopsy kepada MJ. Keputusannya dikeluarkan hanya selepas 4 hari. Ternyata MJ mati kerana terlalu banyak dos anaethestic, satu ubat yang mampu membuatkan jantung berhenti berdenyuti jika diambil secara berlebihan.

Satu keputusan yang tidak diwar-warkan di media ialah perut MJ tidak mempunyai langsung ubat ini. Tapi darahnya dipenuhi dengan ubat tersebut. Malah badan MJ dipenuhi dengan kesan suntikan seolah-olah ada orang secara paksa menyuntik ubat tersebut ke dalam badan MJ.

Dalam CNN semasa diinterview, Presiden Amerika Syarikat Barrack Obama telah mengeluarkan satu kenyataan yang agak pelik.

“Saya suka MJ. Saya membesar mendengar lagunya. Ia satu kehilangan yang besar tapi saya jamin tiada konspirasi dalam kematiannya”.

Pelikkan kenapa seorang Presiden beria-beria cakap tiada konspirasi dalam kematian MJ sebelum keputusan rasmi autopsy MJ dikeluarkan? Kalau betullah MJ nak bunuh diri, buat apa dia beria-beria nak berlatih selama 2 bulan untuk konsert dia nie? Tak gitu?

Keluarga MJ inginkan MJ dikebumikan secara Islam. Tapi CIA telah muncul dan memberi ugutan jika pengebumian secara Islam dilakukan secara awan (dalam TV). Ugutannya ialah Katherine, mak MJ tidak akan mendapat hak penjagaan anak-anak MJ sebaliknya Debbie Rowe yang akan dapat.

Akhirnya mereka bersetuju untuk MJ dikebumikan secara Islam di Neverland. Tapi dengan syarat satu pengebumian olok-olok secara Kristian mesti diadakan. Itulah yang anda semua tengok di Tv. Sebab itulah keranda MJ ditutup dan tak dibukak. Sebab mayatnya tak pernah ada dalam tue. Ini semua dilakukan semata-mata nak bagitau dunia yang kononnya MJ bukan seorang Islam.

(Sheikh Ha**d)
The Brotherhood of Islam
Buletin of Bahrain


Demi anda semua, kami sanggup bersengkang mata untuk terjemahkan email yang kami terima ini. Tak tahu kebenaran tentang wujudnya konspirasi kematian Michael Jackson. Mungkin benar mungkin tidak. Hanya Dia yang tahu.


Dialihbahasa oleh
http://beautifulnara.com
Sumber Mohon Izin dr Abg.Ajijoi:

http://ajijoi.blogspot.com/2009/07/michael-jackson-dibunuh-untuk-sekat.html

Saturday, September 18, 2010

Hati ini...

0 comments
Hati ini sunyi tanpa sapaan dariMu
Hati ini sunyi tanpa bisikan dariMU
Hati ini sunyi tanpa peringatan dariMu
Hati ini sunyi tanpa dihiasi ukhwah yang bermatlamatkanMU
Hati ini sunyi tanpa panggilan untuk perjuangan dijalanMU
Hati ini sunyi tanpa mendengar alunan-alunan ayat suciMU

Hati ini kadang-kadang tewas dikala dikelilingi oleh penipuan duniawi
Hati ini gementar tatkala memikirkan apa telah ku buat untuk AgamaMU
Hati ini bertambah gementar apabila mengingati adakah aku dapat mejawab segala Munkar & Nakir diakhirat kelak??


Ya ALLAH hati ini rindu padaMU, hati ini rindu kasihMU,hati ini rindu bertemu denganMU...
Jika hati ini telah banyak aku kotori Ya ALLAH, ampunkan aku Ya Allah.Izinkan aku bersihkannya dengan air mata kecintaan kepadaMU.Izinkan aku penuhi hati ini dengan rasa rindu dan kasih kepadaMU....

Sesungguhnya hati ini milikMU sepenuhnya
Hati ini bergitu sunyi tanpa jagaan dari PEMILIK nya

Wednesday, September 8, 2010

Ikhlas dari kami..

0 comments

Datangnya syawal perginya Ramadhan
tanpa mengisi bekalan yang secukupnya
kesedihan melebihi keseronokan
tatkala Ramadhan makin meninggalkan daku

Semoga ALLAH masih meminjamkan nyawa diiringi dengan IMAN dan ISLAM
ku bertemu pada Ramadhan akan datang

Tiada pemberian yang terindah selain maaf
Tiada perbuatan yang termulia selain memaafkan
Di kesempatan ini ingin mengucapkan
SELAMAT HARI RAYA
Perginya Ramadhan tidak semestinya tidak boleh meraih rahmat di bulan syawal
Dikatakan syawal bulan kemenagan
Semoga kemenangan yang dikatakan, diertikan dengan sebenar2nya kemenangan

Wednesday, August 25, 2010

Kasihanilah kaun ADAM...

0 comments

Pertama:- Ayahnya

a) Apabila seseorang yang bergelar ayah tidak mempedulikan anak-anak
perempuannya di dunia.

b) Dia tidak memberikan segala keperluan agama seperti mengajar solat,
mengaji dan sebagainya.

c) Dia membiarkan anak-anak perempuannya tidak menutup aurat.....

d) Tidak cukup kalau dengan hanya memberi kemewahan dunia sahaja
maka dia akan ditarik oleh anaknya.


Kedua:- Suaminya

a) Apabila seorang suami tidak mempedulikan tindak tanduk isterinya.

b) Bergaul bebas di pejabat, memperhiaskan diri bukan untuk suami tapi
untuk pandangan kaum lelaki yang bukan mahram, apabila suami mendiam-
kan diri......walaupun dia seorang alim (solat tidak tangguh, puasa
tidak tinggal) maka dia akan ditarik oleh isterinya.



Ketiga:- Abang-abangnya

a) Apabila ayahnya sudah tiada, tanggungjawab menjaga maruah wanita jatuh
kepada abang-abangnya pula. .... jikalau mereka hanya mementing keluarganya
sahaja dan adik perempuannya dibiar melencong dari ajaran ISLAM ....tunggulah
tarikan adiknya di akhirat.



Keempat:- Anak Lelakinya

a) Apabila seorang anak tidak menasihati seorang ibu perihal kelakuan yang
haram dari islam, maka anak itu akan disoal dan dipertanggungjawabkan di
akhirat kelak....... nantikan tarikan ibunya.

Maka kita lihat betapa hebatnya tarikan wanita bukan sahaja di dunia malah
di akhirat pun tarikannya begitu hebat...maka kaum lelaki yang bergelar ayah /
suami /abang atau anak harus memainkan peranan mereka yang sebenar tidak silap



Firman ALLAH S.W.T.:-

"HAI ANAK ADAM PERIHARALAH DIRI KAMU SERTA AHLIMU DARI API NERAKA,
DIMANA BAHAN PEMBAKARNYA IALAH MANUSIA DAN BATU-BATU... .."

Hai wanita, kasihankan ayah anda, suami anda, abang-abang anda serta
anak-anak lelaki anda...kesiankanlah mereka dan diri kamu
sendiri..... .jalankan perintah ALLAH S.W.T. dengan bersungguh-sungguh
dan dengan ikhlas..

Ayuh kita berdoa agar kita semua terselamat dari ditarik
dan tertarik.



Harga seseorang muslim adalah sangat berharga. ALLAH S.W.T. nilaikan
seseorang muslim dengan SYURGA... semua kaum muslim masuk syurga.....
janganlah kita membuang atau tidak mengendah janji ALLAH S.W.T.

Sunday, May 30, 2010

Sabar sebahagian dari IMAN..

2 comments


Bismillahirrahmanirrahim..

Berlakon2..tak abis2 berlakon...

Geram!!!!!
Kenapa geram mimie??sabar-sabar

Ye la, saya tak kisah nak bershooting kew, nak menembak kew (heheheeh), nak berbaring kew and whatever la....tp jaga la adab..dah taw shooting dikalangan pelajar...ish...nak marah anak org..(tak kan anak paus kot)...

Terjerit-jerit...tak kira waktu......
Tue je kew sebab mimie geram??

Ish banyak ag....nie depan saya berlaku..sempat mengurat adik-adik saya(pelajar baru asasi)...boleh mengurat tp tgk n cermin diri sendiri(bkn nak cakap diri saya nie perfect)..banyak cermin kat kolej mawar tue...tgk dan teliti sehabis2 nya....nak mengurat make sure segala benda yang tak sepatutunya ada pada diri seeorg yang akan bergelar imam pada keluarganya..yang paling asas yang layak digelar sebagai muslim...buang segala rantai motor, basikal dan rantai mak kat leher tue, then buang labah-labah yang tersesat kat telinga dan bersihkan cat yang tertumpah kat atas rambut tue (cat nippon kot)..mahal tue...^^



Lagi mimie??

Banyak ag..tp nie yang last kot dapat kongsi.....ada adik-adik yang nak bergambar dengan pelakon...diorang tunggu kat wakaf tuk bergambar dengan pelakon tersebut...sambil tunggu pelakon tue dia tanya soalan pada sahabt saya hafsah dan saya...kebetulan nak pergi makan kat DC...(soalan berkaitan wireless).....tgk-tgk pelakon tue ialah Ju..(yang ada gosip ngan ako mustafa tue)...kenal tak??..(tak perlu kenal pon)....dari jauh saya ingat student mana la pakai baju tido aje tue..(baru nak tegur..ceh)...bila makin dekat..pelakon tue cakap:"dik lain kali ea kita bergambar tak sempat la dik..maaf"..(cantik memang cantik....)..semua makhluk ALLAH diciptakan cantik...(dalam hati..baik tangkap gambar ngan akak dik..heheheheh)...
sampai citu aje kot.....kalau saya rasa nak sambung saya sambung...hehehehehe..^^
Diriwayat daripada Abu Hurairah r.a. bahawa seorang lelaki meminta nasihat daripada Nabi s.a.w. katanya, "Berilah wasiat kepadaku." Sabda s.a.w ,'“Janganlah engkau marah.” Lelaki itu mengulangi (permintaannya) beberapa kali. Rasulullah s.a.w. tetap bersabda, "Janganlah engkau marah." (Hadis Riwayat al-Bukhari)

GN..(";)

 

My Soul Copyright © 2008 Black Brown Art Template by Ipiet's Blogger Template